Dansk
Arkitektur
Center

Dansk Arkitektur Center åbner pop-up shop

10. april 2017 / Af Linda Rogberg

Onsdag den 12. april åbner DAC en pop-up shop med særligt fokus på tre unge talenter, der arbejder med design og kunst. Mød den samfundskritiske designer Nicholas Nybro på åbningsdagen, der med sin AW17 kollektion ’Souvenirs’ stiller spørgsmålstegn ved begrebet ’danskhed’ – og hylder mangfoldigheden. Pop-up shoppen forløber de næste tre måneder.

Pop-up shop

Nicholas Nybro sweater 'Rødgrød med fløde', Foto: Thomas Cato

Den nyere danske designer Nicholas Nybro arbejder i feltet mellem beklædning og kunst. Han er kendt for at inddrage sine politiske budskaber i sit design, for eksempel i sin forfriskende SS17 kollektion 'More than a number'. Kollektionen var et opråb til modeverdenens konstante negative fokus på aldring: Nybros budskab var kort fortalt, at alder 'bare er et nummer'!

I denne pop-up shop sælges sin nyeste AW17 kollektion 'Souvenirs', der er skabt ud fra tanken om at være turist eller immigrant. Nybro har designet seks sweatshirts, der hver især behandler ordet 'danskhed'.

"Min Aw17 kollektion Souvenirs er et skævt smil og en hyldest til mangfoldigheden. Jeg elsker mit land og holder meget af at vi har store tanker om os selv, men jeg krummer tæer når vi bliver for smålige og har nok i os selv. Hvem er vi? Hvad er danskhed? Det er spørgsmål der i den senest tid er blevet berørt utallige gange og i stedet for at omfavne og inkludere, synes jeg vi har lukket os om os selv.", fortæller Nicholas Nybro.

De seks sweatshirts repræsenterer seks forskellige souvenirs: 'ÆGGEMADEN', 'JANTE', 'RØDGRØD MED FLØDE', 'VELKOMMEN', 'TÅRNENE' og 'HKH PRINS HENRIK' - alle designet med "humor, selvironi og et stort glimt i øjet".

>> Læs mere om Nicholas Nybro

OBS: Dansk Arkitektur Center afholder en festlig åbning onsdag den 12. april mellem 17:00-19:00, med forfriskninger og mulighed for at møde Nicholas Nybro.

Udover Nybro, tilbydes der også værker fra den britiske kunstner Daniel van der Noon, der er bosat i Danmark. Han er kendt for sine unikke prints, men har fornylig gjort sig bemærket i modeverdenen via hans samarbejde med Mads Nørgaard. I pop-up shoppen kan der købes forskellige prints til væggene.

>> Læs mere om Daniel van der Noon

Tredje talent er de danske lyddesigneksperter AIAIAI der skaber moderne, minimalistiske høretelefoner. De leverer højkvalitets lyd til hverdags-brug, og det interessante ved AIAIAI er, at de samarbejder med industrielle designere, lydteknikere og DJs, hvilket gør deres udviklingsproces unik og udfordrende. I 2013 arbejdede de blandt andet sammen med KiBiSi - et tredelt ad hoc samarbejde mellem Bjarke Ingels virksomhed BIG Architecture, Kilo Design og Skibsted Ideation. AIAIAIs høretelefoner vil selvfølgelig også være tilgængelige i pop-up shoppen.

>> Læs mere om AIAIAI